Zorgkantoor DSW gebruikt verschillende cookies

Door alle cookies te accepteren kunt u de website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie. Daarnaast kunnen wij problemen makkelijker signaleren en fraude met uw account signaleren.
U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Zelf cookies instellen

Wachtlijst

Heeft u een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) maar kunt u niet direct terecht bij de zorginstelling van uw voorkeur? Dan kunt u, als u wilt, op de wachtlijst van deze zorginstelling. De zorgaanbieder houdt contact met u, geeft u zo nodig begeleiding en bespreekt eventuele andere mogelijkheden met u. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot overbruggingszorg in de thuissituatie. Besluit u om op de wachtlijst te gaan dan krijgt u een ‘wachtstatus’.

Wachtstatus

Iedereen die op een wachtlijst staat heeft een wachtstatus. Hiermee geeft de zorgaanbieder aan hoe dringend u zorg nodig heeft en waarom u op de wachtlijst staat. Bijvoorbeeld omdat u uit voorzorg wacht op een plekje bij een zorginstelling die uw voorkeur heeft. Of omdat uw situatie kwetsbaar is en u snel moet worden opgenomen. Hoe dringender uw situatie, hoe hoger uw plaats op de wachtlijst.

De 4 wachtstatussen

  1. Urgent plaatsen

    U heeft een zeer dringende zorgvraag en het is belangrijk dat u zo snel mogelijk de zorg krijgt die u nodig heeft. U wacht bijvoorbeeld in het ziekenhuis omdat u niet meer naar huis kunt. Ook krijgt u deze wachtstatus als u echt niet langer thuis kunt wonen en heel dringend moet worden opgenomen in een instelling. Of als u thuis snel meer zorg nodig heeft omdat u terminaal ziek bent.

  2. Actief plaatsen

    Uw situatie is zorgelijk maar het is mogelijk om opname of speciale zorg thuis nog even uit te stellen door tijdelijke inzet van extra zorg thuis. Is er toch een opname nodig? Dan wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de zorginstelling van uw keuze. Naarmate de noodzaak voor opname groter wordt, kan het voorkomen dat u (tijdelijk) in een andere zorginstelling wordt opgenomen.

  3. Wacht op voorkeur

    U heeft een opnamewens, maar deze is niet dringend. U wilt namelijk graag zorg krijgen van de zorgaanbieder van uw keuze of bij de locatie van uw keuze. Bijvoorbeeld bij een zorgaanbieder in uw woonplaats of die vanwege uw geloof uw voorkeur heeft. Mensen die bij dezelfde instelling op de wachtlijst staan met een urgentere wachtstatus gaan altijd voor.

  4. Wacht uit voorzorg

    U woont thuis (eventueel met zorg) en wilt voorlopig nog niet worden opgenomen in een zorginstelling. Maar u wilt wel voor de zekerheid op de wachtlijst staan bij de zorginstelling van uw keuze. U staat dan onderaan de wachtlijst en u bouwt geen wachttijd op. U wordt ook niet benaderd voor een kameraanbod. De zorgaanbieder heeft wel contact met u om te kijken of uw situatie en de wensen rondom opname nog hetzelfde zijn.

Uw wachtstatus

U kunt aan de zorginstelling van uw voorkeur vragen wat uw wachtstatus is. Klopt uw wachtstatus niet of bent u het er niet mee eens? Bespreek dit dan samen. De zorgaanbieder kan de wachtstatus aanpassen.

Overbruggingszorg: zorg terwijl u wacht op een plek

Als u op de wachtlijst staat bij een zorginstelling kunt u tijdelijk andere zorg krijgen. Dat noemen we overbruggingszorg. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan thuiszorg en/of dagbesteding. U kunt de mogelijkheden bespreken met de zorgaanbieder waar u al zorg van ontvangt of bij wie u op de wachtlijst staat.

Wilt u weten hoe lang u nog moet wachten? 

Neem dan contact op met de zorginstelling van uw voorkeur. Ook als de zorg thuis niet meer goed te regelen is of als deze niet meer voldoende voor u is kunt u dat met de zorginstelling van uw voorkeur bespreken. 

Wij staan u graag te woord

Wilt u meer informatie en advies? Dan kunt u altijd contact opnemen met onze afdeling Zorgregistratie op telefoonnummer: (010) 242 27 45

Bekijk de folder over de verschillende wachtstatussen voor meer informatie.

Naar boven