Zorgkantoor DSW gebruikt verschillende cookies

Door alle cookies te accepteren kunt u de website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie. Daarnaast kunnen wij problemen makkelijker signaleren en fraude met uw account signaleren.
U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Zelf cookies instellen

Bewuste-keuzegesprek

Als u een aanvraag heeft ingediend voor een persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) nodigen wij u uit voor een bewuste-keuzegesprek. Op deze pagina leest u wat een bewuste-keuzegesprek inhoudt en hoe u zich daar het beste op kunt voorbereiden.

Het bewuste-keuzegesprek is verplicht

Tijdens het bewuste- keuzegesprek maken wij kennis met u en leert u ons zorgkantoor kennen. Om uw situatie beter te begrijpen stellen wij u een aantal vragen over uw zorgbehoefte en de zorg die u wilt gaan inkopen. Ook beoordelen wij de kennis over het pgb en de daarbij behorende verplichtingen. Tot slot geven wij u nog extra informatie en heeft u de mogelijkheid om vragen te stellen.

Een goede voorbereiding is belangrijk

Bij het aanvraagpakket heeft u de informatiefolder ‘Zelf uw zorg inkopen in zes stappen’ ontvangen. Lees deze goed door. In het gesprek is het belangrijk dat u kunt aangeven hoe u het pgb wilt inzetten om aan uw zorgbehoefte te voldoen. Daarnaast wordt verwacht dat u naar de mogelijkheden in zorg in natura heeft gekeken en dat u bewust voor een pgb heeft gekozen. Heeft u een indicatie waarbij een gewaarborgde hulp verplicht is? Dan wordt tijdens het bewuste-keuzegesprek beoordeeld of de gewaarborgde hulp er voor zorgt dat aan alle verplichtingen wordt voldaan die horen bij het pgb.

Neem uw legitimatiebewijs mee

Voor dat we het gesprek beginnen vragen we eerst aan alle aanwezigen zich te legitimeren.

Verplichte aanwezigen bij het bewuste-keuzegesprek

  • De budgethouder: degene voor wie het pgb is bedoeld;
  • De gewaarborgde hulp: indien dat voor u van toepassing is;
  • De ouder of een (andere) wettelijk vertegenwoordiger.

Als u nog iemand anders wenst mee te nemen, zoals een (onafhankelijke) cliëntondersteuner, vragen wij u vriendelijk dit eerst telefonisch met ons te bespreken.

De zorgverlener, administratievoerder of een instelling die voor u de aanvraag regelt mogen niet bij het gesprek aanwezig zijn.

Na het bewuste-keuzegesprek

Na het bewuste-keuzegesprek krijgt u schriftelijk van ons te horen of wij vinden dat het pgb voor u een passende keuze is. Bij een positief besluit ontvangt u een toekenningsbeschikking. Vanaf dat moment kunt u de zorgovereenkomsten opstellen in het PGB Portaal. Als wij u hebben geïnformeerd dat wij geen pgb toekennen, behoudt u wel uw recht op zorg in natura.

Wij staan u graag te woord

Bent u verhinderd en wilt u een nieuwe afspraak inplannen? Of wilt u meer informatie? Neem dan contact met op met onze afdeling Pgb op telefoonnummer: (010) 242 27 46.

Naar boven