Zorgkantoor DSW gebruikt verschillende cookies

Door alle cookies te accepteren kunt u de website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie. Daarnaast kunnen wij problemen makkelijker signaleren en fraude met uw account signaleren.
U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Zelf cookies instellen

Zorgaanbieders inspireren elkaar met oplossingen voor personeelstekort op innovatiebijeenkomst

Zorgkantoor DSW en Programma Regionale Aanpak Ouderenzorg organiseerden op dinsdag 23 mei een innovatiebijeenkomst voor en door zorgorganisaties in de regio. Het doel: elkaar inspireren met oplossingen om personeelstekorten in de langdurige zorg tegen te gaan en tegelijkertijd goede, persoonlijke hulp blijven bieden aan de patiënt.

donderdag 1 juni 2023

Verschillende zorgorganisaties uit de regio presenteerden succesvolle projecten waarin op een efficiënte maar ook patiëntgerichte manier omgegaan wordt met personeel in hun organisatie. Ruim 50 bezoekers van 15 verschillende organisaties waren aanwezig en konden inspiratie bij elkaar opdoen, maar ook in contact komen voor een eventuele samenwerking.

Zorgorganisaties lopen namelijk tegen dezelfde uitdagingen aan als ze zich willen voorbereiden op de toekomst waarin een toenemende zorgvraag en een afnemend aantal zorgmedewerkers de norm is. Want hoe pas je een nieuw werkproces of hypermoderne hulpmiddelen toe in de huidige werkwijze? Hoe overtuig je medewerkers en cliënten van onbekende digitale technologie? En hoe leer je ze ermee omgaan? Gelukkig zijn er enorm veel goede voorbeelden van zorgmedewerkers die met innovatieve oplossingen aan de slag zijn gegaan. De innovatiebijeenkomst is een mooie plek om die ervaring en kennis een podium te geven.

Menselijkheid blijft belangrijk

Vanuit verschillende stands op de bijhorende innovatiemarkt deelden zorgorganisaties hun slimme oplossingen, die al daadwerkelijk in gebruik zijn genomen: sokken die via een sensor stress meten bij dementerende of verstandelijk beperkte mensen, een VR-bril die mensen met autisme helpt in sociale situaties, digitale contactservices voor mensen die zelfstandig wonen maar soms een hulplijn nodig hebben en een interactieve app die mensen helpt revalideren in de buitenlucht. Tijdens de presentaties hoorden de aanwezigen hoe zo’n aanpassing in de organisatie opgevangen worden. Zo vertelde Argos Zorggroep dat hun zorgdomotica (huisautomatisering) resulteert in een leuke samenwerking tussen medewerkers van verschillende leeftijden en ervoor zorgt dat de cliënt een enorme vrijheid ervaart.

Het is dus niet alleen positief voor de medewerker; ook voor de cliënt kunnen deze innovaties zorgen voor meer zelfregie en plezier. Zo geeft de tablet Memory Lane ouderen de mogelijkheid om op een begrijpelijke manier in contact te staan met de buitenwereld, geheugensteuntjes te ontvangen en een stukje nostalgie te beleven. Essentieel is dus dat innovatie het menselijke karakter van de zorg behoudt.. Patiënten moeten, ondanks het gebruik van moderne technologie, het gevoel blijven houden dat ze voldoende persoonlijke aandacht krijgen.

Zorgverleners nemen ideeën mee naar huis

Bezoekers konden wisselen tussen het lopen op de markt en het bijwonen van leerzame presentaties. Ook konden deelnemers direct hun oproep plaatsen op een ‘vraag-en-aanbod’, om zo direct hulp te krijgen of te bieden. En ideeën bleven niet op deze bijeenkomst hangen, mensen waren daadwerkelijk gemotiveerd om de geboden oplossingen mee naar ‘huis te nemen’. Zo vertelde een medewerker van de Reinier de Graaf Groep dat ze ‘de sensorsokken zeker als voorstel gaat neerleggen in de organisatie.’

Met dank aan: Careyn, Argos Zorggroep, Philadelphia Zorg, Ipse de Bruggen, Home Instead, Frankelandgroep, Zorg Innovatie Academie, Boba, Zorghub, Pieter van Foreest

Naar boven